Interview frontman Nox Aeterna

Dit blog is destijds begonnen om kennis te delen en om mensen te helpen met hun eigen homestudio. Nog leuker is het om te lezen hoe het bij andere mensen in de homestudio afgaat. Zo is langzaam het idee ontstaan om bands en homestudio eigenaren te gaan interviewen voor de bezoekers van homestudioinfo.nl

Deze eerste editie trappen we af en gaan we er meteen stevig tegenaan met de frontman van Nox Aeterna, een Nederlandse Death Metalband uit Spijkenisse. Het interview houden we met frontman Arnold Boukes, hij speelt gitaar en doet de lead vocals, daarnaast is hij ook verantwoordelijk voor hun laatste CD uit 2012, deze CD heeft hij zelf geproduceerd, opgenomen, gemixt en gemasterd in zijn eigen homestudio. Tot slot is hij ook druk bezig met het opnemen van covers welke hij ook op zijn eigen Youtube kanaal zet. De hoogste tijd om te vragen hoe Arnold Boukes te werk gaat.

Nox Aeterna in actieNox Aeterna in actieNox Aeterna in actieNox Aeterna in actie

1. Welke instrumenten bespeel je en heb je les gehad of zelf aangeleerd?

Ik speel inmiddels zo’n 15 jaar gitaar. Toen ik begon heb ik zo’n 7 jaar les gehad bij muziekschool ‘De Stoep’ in Spijkenisse (tegenwoordig Centrum voor de Kunsten). Hier leerde ik in eerste instantie de bekende basisnummers spelen zoals ‘Zombie’, ‘Hotel California’, ‘Come As You Are’ e.d.

Later ben ik veel nummers van Metallica gaan naspelen uit tablatuurboeken. Toentertijd stond er nog niet veel op internet, dus was je aangewezen op officiële boeken met tablatuur.
Daarnaast ben ik een zelf-aangeleerd grunt vocalist. Hiervoor heb ik nooit les gehad. Ik ben hiermee begonnen omdat we in mijn band een grunter nodig hadden en het mij leuk leek. In eerste instantie heb ik dit als tweede stem gedaan, later ben ik de lead vocals gaan doen.
Voor de homestudio opnames ben ik nu ook bezig om zelf basgitaar te leren spelen.  De partijen die ik nu speel zijn vrij eenvoudig, maar ik wil dit wel beter onder de knie krijgen door veel basgitaar te spelen, want oefening baart kunst.

CD opname Nox Aeterna

Arnold aan het grunten voor de CD opname van Nox Aeterna

 

2. Hoe is de huidige band ontstaan?

Momenteel speel ik in één band, Nox Aeterna (www.noxaeterna.nl / www.facebook.com/officialnoxaeterna). Dit is een melodic death metal band in de Scandinavische stijl. Voor de ontstaansgeschiedenis verwijs ik je graag naar de hierboven genoemde website.
Binnen Nox Aeterna speel ik gitaar en verzorg ik de lead vocals. In 2012 hebben we een CD uitgebracht genaamd ‘Nightblood’. Deze CD heb ik zelf geproduceerd, opgenomen, gemixt en gemasterd in mijn thuisstudio.

Daarnaast heb ik een tijd in de band Sinchronise gezeten, maar deze band bestaat inmiddels niet meer. Ik concentreer mij momenteel dus volledig op één band.

 

3. Wanneer had je eerste live optreden?

Mijn eerste optreden was op 1 februari 2003 in podiumcafé ‘De Graauwe Hengst’ in Schiedam. We speelden 3 nummers voor onze deelname aan de Popprijs Schiedam.

Uiteraard wonnen we niet, maar de publieksreactie was prima.

4.Spelen jullie van het begin al eigen materiaal of zijn jullie begonnen met covers?

Zoals vele bands zijn we begonnen met wat covertjes. Er was nog niets aan eigen werk en om toch wat te kunnen spelen in de oefenruimte voldoen covers dan prima.

Al vrij snel zijn we begonnen we met schrijven van eigen materiaal en werden de covertjes alleen voor de grap tussendoor gespeeld.

De enige cover die we ooit live hebben gedaan was ‘Aces High’ van Iron Maiden. Dit nummer zat rond 2006-2007 onze setlist.

In mijn thuisstudio neem ik wel regelmatig covers op. Ook weer een goede manier om dingen uit te proberen en te testen. Je hoeft je niet te richten op het schrijven van een goede compositie, dat is immers al voor je gedaan. Op deze manier kun je je bijvoorbeeld veel beter richten op het zoeken van een lekker gitaargeluid.

Kijk en luister eens op www.youtube.com/studionightsin naar mijn gemaakte covers. Zelf kies ik nummers uit die ik vroeger helemaal te gek vond. Die zoek ik dan uit en ik neem ze dan opnieuw op.

Als je wilt en het kunt kun je natuurlijk je eigen draai geven aan een cover. Dat is leuk om te doen en geeft vaak een verrassend eindresultaat.

Een leuk voorbeeld is deze cover die ik heb opgenomen www.youtube.com/watch?v=cV6pbI3TlCk Ik probeer elke keer andere instellingen en nieuwe technieken te gebruiken.

 

5. Wanneer hebben jullie voor het eerst een cd(of demo) opname gemaakt?

In 2004 hebben we onze eerste demo opgenomen, genaamd ‘Unleashed’. Dit hebben we bij een paar vrienden thuis gedaan die een zelf een homestudio al hadden. In 2007 zijn we, in een andere bandbezetting, naar Studio ’t Pand te Vlaardingen gegaan om de ‘Immortality’ EP op te nemen.

In 2012 is ons eerste CD album ‘Nightblood’ uitgebracht.

Voor meer informatie over Nox Aeterna CD’s verwijs ik graag naar www.noxaeterna.nl/Releases.html Hier staan ook diverse mp3 bestanden.

6. Wanneer ben je zelf begonnen met het opzetten van een eigen homestudio?

Toen we in 2007 in Studio ’t Pand waren voor de ‘Immortality’ EP begon mijn fascinatie voor het opnemen. Ik vond alles wat de engineer deed erg interessant. Een paar jaar later toen de opnames van ‘Nightblood’ concreet begonnen te worden heb ik diverse spullen aangeschaft om deze opnames zelf te kunnen gaan maken. Dit was voornamelijk om de tijdsdruk volledig weg te nemen. Een studio boeken kost namelijk redelijk wat geld, iets wat behoorlijk kan oplopen.

Zo rond de zomer van 2011 ben ik begonnen met het opzetten van de thuisstudio. De eerste aanschaf was een recording workstation. Hiervoor kwam ik uit bij de Korg D3200, een draagbare meersporenrecorder met ingebouwde mixer die veel vrijheid geeft met betrekking tot het aantal sporen en aansluitmogelijkheden. Daarnaast kocht ik een dynamische microfoon die in geen enkele studio mag ontbreken, een Shure SM57. Deze kun je voor heel veel verschillende doeleinden toepassen.

Daarna heb ik vrij snel een Behringer condensator microfoon gekocht die ik voornamelijk gebruik voor vocalen.

5.Wanneer hebben jullie voor het eerst een cd(of demo) opname gedaan. In 2004 hebben we onze eerste demo opgenomen, genaamd ‘Unleashed’. Dit hebben we bij een paar vrienden thuis gedaan die een zelf een homestudio al hadden. In 2007 zijn we, in een andere bandbezetting, naar Studio ’t Pand te Vlaardingen gegaan om de ‘Immortality’ EP op te nemen. In 2012 is ons eerste CD album ‘Nightblood’ uitgebracht. Voor meer informatie over Nox Aeterna CD’s verwijs ik graag naar www.noxaeterna.nl/Releases.html Hier staan ook diverse mp3 bestanden. 6.Wanneer ben je zelf begonnen met het opzetten van een eigen homestudio? Toen we in 2007 in Studio ’t Pand waren voor de ‘Immortality’ EP begon mijn fascinatie voor het opnemen. Ik vond alles wat de engineer deed erg interessant. Een paar jaar later toen de opnames van ‘Nightblood’ concreet begonnen te worden heb ik diverse spullen aangeschaft om deze opnames zelf te kunnen gaan maken. Dit was voornamelijk om de tijdsdruk volledig weg te nemen. Een studio boeken kost namelijk redelijk wat geld, iets wat behoorlijk kan oplopen. Zo rond de zomer van 2011 ben ik begonnen met het opzetten van de thuisstudio. De eerste aanschaf was een recording workstation. Hiervoor kwam ik uit bij de Korg D3200, een draagbare meersporenrecorder met ingebouwde mixer die veel vrijheid geeft met betrekking tot het aantal sporen en aansluitmogelijkheden. Daarnaast kocht ik een dynamische microfoon die in geen enkele studio mag ontbreken, een Shure SM57. Deze kun je voor heel veel verschillende doeleinden toepassen. Daarna heb ik vrij snel een Behringer condensator microfoon gekocht die ik voornamelijk gebruik voor vocalen. 7.Hoeveel tijd besteed je er aan per week? Dat verschilt van week tot week, maar ik ben gedwongen om het te beperken tot weekenden. Door mijn werk kan ik door de weeks niet heel veel tijd in de studio doorbrengen. Wel heb ik de hele week diverse ideeën die ik dan in het weekend uitwerk of uitzoek.

Het studio werkpaard, hier worden alle opnames mee gemaakt

7. Hoeveel tijd besteed je er aan per week?

Dat verschilt van week tot week, maar ik ben gedwongen om het te beperken tot weekenden. Door mijn werk kan ik door de weeks niet heel veel tijd in de studio doorbrengen. Wel heb ik de hele week diverse ideeën die ik dan in het weekend uitwerk of uitzoek.

8. Heb je bepaalde zaken geïsoleerd of heb je hele relaxte buren?

Ik gebruik geen speciale isolatie of iets dergelijks.  De manier die ik nu gebruik om instrumenten op te nemen is dat ook niet echt nodig. Uitzondering op de regel is het opnemen van akoestische drums. Dat geeft echt een ongelooflijk kabaal,  zeker als je een enthousiaste drummer hebt die er flink op los mept. Dit heb ik één keer meegemaakt tot nu toe, en in dat specifieke geval heb ik dus een ruimte gehuurd in het muzikantencentrum (www.mca.nu) waar ik ook met de band repeteer.

Dit zijn goede geluidsdichte cabines zonder enig omgevingsgeluid, ideaal dus voor opnames.

Daarnaast is het ook aan te raden om voor lange sessies van vocalen ook een ruimte te boeken. Dan weet je in ieder geval zeker dat alles goed wordt opgenomen zonder storende geluiden. Niks is vervelender als in je beste take een overkomend vliegtuig hebt  of een enthousiaste buurman die net op dat moment de boormachine in het beton knalt. Scheelt weer een hoop frustraties.

9. Hoe heb je geleerd om zelf opnames te maken? Heb je les genomen, uitleg gekregen of zelf alles uitgevogeld?

Een hoop technieken heb ik mij zelf  aangeleerd. Gelukkig staat het internet staat vol met handige tips en trucs. Daarnaast heb ik twee uitgebreide boeken over het maken van opnames, achtergrond informatie en aansluitschema’s. Dit zijn de boeken ‘Opnemen voor Gitaristen & Bassisten’ en ‘Het grote opname boek’ van de auteur Coen Raad.

Verder zit ik regelmatig op YouTube kanalen van mensen die tutorials online plaatsen en uitleg geven. Let hierbij wel altijd op dat de manier die ze uitleggen niet DE  manier is, maar EEN manier. Wat voor iemand anders goed uitpakt hoeft voor jouw project niet het meest optimale te zijn.

 

10. Tegen welke problemen ben je allemaal zelf aangelopen?

Teveel om op te noemen!! Van het ontbreken van de juiste kabel tot aan het crashen van de computer tijdens het afmixen. Gewoon rustig blijven en analytisch te werk gaan, dan los je vaak al de meeste problemen op.

 

11. Wat is het moment dat je dacht: “wauw, nu boek ik echt progressie, ik begin het te begrijpen”.

Er is niet echt een vast moment geweest waarop ik dat dacht. Met elke productie leer je weer een beetje bij. Ik zie het maken van een productie ook niet als wiskunde, iets wat je wel of niet begrijpt. Het is meer een gevoelskwestie wat aangeeft of het wel of niet goed klinkt.

Wel merk ik dat er een bepaalde handigheid in sluipt na verloop van tijd. Vooral tijdens het mixen zie je dat goed terug.

Als voorbeeld, voor mijn studiowerk neem ik regelmatig covers op. Bij de eerste covers had ik gemiddeld zo’n drie mixsessies nodig om het goed te laten klinken. Bij dit nummer was het pas de derde keer mixen naar mijn zin: www.youtube.com/watch?v=ZH6PJLqa-8E

De laatste covers die ik heb opgenomen waren echter na slechts één mixsessie al naar mijn zin. Dit is een goed voorbeeld: www.youtube.com/watch?v=pjTlS5UxL7Q

De rest van de wereld mag van mij trouwens bepalen of iets geslaagd is of niet. Hoe vaak luister je zelf niet naar een CD en dat je dan iets denkt als ‘goh, die gitaar mist wel wat definitie zeg…’. De band en de producer hebben daarvoor gekozen en dat zal vast gedaan zijn omdat ze het zelf tof vinden.

 12. Wat is je beste aankoop?

Mijn beste aankoop is, en dat klinkt misschien raar, een 24” beeldscherm. Door de grote van dit scherm heb je veel overzicht tijdens het mixen. Hiervoor gebruikte ik  alleen het 15.6” scherm van mijn laptop. Dat is eigenlijk veel te klein.

Daarnaast ben ik erg blij met alle spullen die ik heb aangeschaft. Koop nooit hals over kop een bepaald component. Doe je vooronderzoek en praat met de verkopers in de winkel. Zij kunnen nog wel eens met verrassende informatie komen.

 13. Wat is je grootste miskoop?

Eigenlijk ben ik best  tevreden over mijn huidige spullen. Het enige wat momenteel aan vervanging toe is een microfoonstandaard. Die heb ik ooit als aanbieding gekocht en begint nu (letterlijk)  uit elkaar te vallen.

14. Wat zou je graag willen veranderen of aanpassen?

Het eerstvolgende wat een make-over krijgt is de indeling van mijn studiomeubel. Dat is nu nog een bureau uit mijn studietijd. Daar moet een beter exemplaar voor komen. Oh, en natuurlijk een vervanging voor eerder genoemde microfoonstandaard haha!!

studio nightsin homestudio opstelling

Dit studiomeubel staat dus op de nominatie om vervangen te worden….

 

15. Zou je met je hobby ook je geld willen/ kunnen verdienen?

Willen…’JA’, kunnen…’LASTIG’. In dit tijdperk kan bijna iedereen eigen producties maken zonder al te veel moeilijke zaken op zich te nemen. Veel bands doen dat al tegenwoordig. Het opzetten van een professionele geluidsstudio vergt een enorme investering en het is nog maar de vraag of je dan kunt overleven in het huidige klimaat van de muziekindustrie.

Ach, zolang ik het leuk vind om te doen hoef ik er ook geen inkomen mee te verdienen om de rekeningen te betalen. En dat houdt het allemaal wat losser en vrijer. Hierdoor kun je er ook meer van genieten.

16. Waaruit bestaat je huidige setup en hoe ga je te werk?

Het hart van mijn homestudio is de Korg D3200 multitracker. Dit is een draagbaar opnamestation met 32 sporen op 16-bit / 16 sporen op 24-bit.

Voor het opnemen van gitaren prik ik meteen in op de Korg D3200. Ik neem het signaal ‘clean’ op en ga daarna re-ampen. Op deze manier kan ik na de feitelijke opnames het geluid nog aanpassen. Voor het re-ampen gebruik ik doorgaans een Shure SM57 die ik voor één van de speakers van het kabinet plaats. Soms zet ik mijn condensatormicrofoon er een paar meter achter om een wat voller geluid te krijgen. Deze twee sporen mix ik dan later in elkaar, maar het directere geluid wat de Shure geeft blijft altijd het primaire signaal.

Gitaar re-ampen in de homestudio

Gitaar re-ampen in de homestudio

Basgitaar prik ik altijd direct in de Korg D3200 (zonder DI), waarbij je rekening moet houden met het signaal wat je op gaat nemen. Daarmee bedoel ik de afstelling van de basgitaar zelf. De meeste basgitaren hebben meerdere ‘tone’  knoppen waarmee de klankkleur wordt geregeld. Denk dus vooraf goed na over hoe de basgitaar in de eindmix moet klinken.

Synthesizers worden, net als de basgitaar, direct ingeprikt in de Korg D3200. Let hierbij goed op de geluiden die de toetsenist heeft voorgeprogrammeerd. Laat hem alle reverb, delay en echo’s eraf halen voordat de opnames beginnen. Dat soort effecten komen bij het mixen pas aan bod.

Voor vocalen gebruik ik doorgaans mijn condensatormicrofoon. Ik gebruik een Behringer B2-Pro, dit is een goed instapmodel voor een beginnende studio. En nog betaalbaar ook!!

Drums opnemen blijft bij mij een beetje een ondergesneeuwd kindje, vooral het opnemen van akoestische drums is echt een vak apart. Je moet elke ketel / bekken benaderen als een apart instrument. Dit maakt het ‘per spoor’ zuiver opnemen erg lastig, er is al snel te veel achtergrond geluid van de andere componenten.

Daarnaast speel ik zelf geen drums en heb ik ook geen drumstel thuis staan. Een heel goed alternatief is de plug-in Superior Drummer. Deze plug-in kun je inladen in bijvoorbeeld Fruity Loops of in Cubase.

Bij Superior Drummer hebben diverse drumexperts veel tijd in gestoken om goede drumklanken op te nemen, aan te sturen op MIDI basis. Dit kun je doen door een MIDI bestand te programmeren, of een volledig drumstel te triggeren en het MIDI signaal op te nemen. Doe je dat laatste dan heb je dus een door de drummer ingespeelde drumlijn en is er nog alle vrijheid om het geluid te definiëren.

(Bij alle filmpjes op mijn YouTube kanaal heb ik gebruik gemaakt van Superior Drummer, waarbij ik zelf de MIDI heb geprogrammeerd)

Als alles is opgenomen dan exporteer ik de WAVE bestanden van de Korg D3200 naar mijn laptop (Acer Aspire 5750 met Intel i5 2,4 GHz en 4 GB RAM). Dit is voor mij een goede toereikende laptop die ook nog betaalbaar was ten tijde van de aanschaf.

Vervolgens exporteer ik de drumsporen vanuit Superior Drummer (vanuit Fruity Loops) naar losse WAVE bestanden. Meestal heb ik dan 12 tot 15 sporen met alle drumcomponenten.

Op dit punt heb ik alle losse sporen in WAVE en gaat het mixen beginnen. Hiervoor gebruik ik Adobe Audition CS6. Waarom Audition en geen ‘meer geaccepteerd’ programma zoals Cubase of Logic? Simpel, ik heb ooit een handleidingboek geleend van Audition 2.0 met alle commando’s en mogelijkheden. Nu, een aantal versies verder vind ik het nog steeds een heel fijn programma. Wellicht dat ik in de toekomst andere programma’s erbij ga draaien, maar voorlopig werkt dit voor mij prima!

Voor monitoren heb ik voor KRK Rokit 6 gekozen. Voordat ik deze heb aangeschaft heb ik eerst een tijdje de kleinere broer hiervan (Rokit 5) kunnen lenen van een vriend om te kijken of het wat voor mij was. Het beviel goed, alleen wilde ik meer merken gehoord hebben. Dus ben ik naar de muziekwinkel gegaan, gewapend met een paar CD’s van mijn favoriete bands. Die heb ik uitgebreid beluisterd op verschillende sets. De KRK’s bleven echter de voorkeur houden en kwamen dus het best uit mijn test.

Voor het mixen gebruik ik niet veel plug-ins, het liefst zo min mogelijk eigenlijk. Dit omdat ik van mening ben dat je originele bronbestanden (je feitelijke opnames) niet al te veel moet veranderen en aanpassen.

Wel gebruik ik de plug-in Amplitube 3, een versterkersimulator met de meest voorkomende (bas)gitaarversterkers en kabinetten. Hier kun je heerlijk mee spelen als je een ‘clean’ signaal hebt opgenomen. Andere optie is om zelf te re-ampen met je eigen versterker.

Ik gebruik doorgaans alleen (milde) compressie en equalizing om alles te mixen op verschillende individuele sporen. Tijdens het masteren gebruik ik een multiband-compressor, reverb en een amplifier/limiter. Dit zijn allemaal digitale effecten uit Audition,  weinig gekke dingen eigenlijk.

Vervolgens de mix-down maken en klaar is Kees!!

17. Advies voor andere mensen die bezig zijn met muziek opnemen:

Maak voordat je begint aan een opname project een plan voor jezelf. Denk vast na over hoe je het eindresultaat wilt laten klinken. Experimenteer met opnametechnieken tot je de passende techniek te pakken hebt en ga dan pas over op het definitief inspelen van de partijen. Natuurlijk kun je tijdens het mixen nog een hoop doen in de nabewerking, maar probeer dit te beperken. Als je basis goed is volgt vanzelf de rest!!

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook en mijn YouTube kanaal, deze heb ik opgezet om met andere mensen te discussiëren over opnames, technieken en gemaakte keuzes tijdens het opnameproces.

Tot slot hier de diverse links naar de website van de band, facebook en youtube account.

Studio NightSin                              

www.facebook.com/studionightsin

www.youtube.com/studionightsin

 

 

 

Nox Aeterna

www.noxaeterna.nl

www.facebook.com/officialnoxaeterna

 

Commentaren

Leave a reply